Rotterdamseweg
vanaf 1959 tot 1986
beginjaar straat: woningkaart straatkaart
eindjaar straat: woningkaart straatkaart
In het Rijkswegenplan van 1932 was Rijksweg 3 voorzien als de rechtstreekse verbinding Amsterdam–Rotterdam, via Gouda. In 1936 werd nog besloten dat het een volwaardige autosnelweg zou moeten worden, maar deze A3 werd in de jaren 1970 afgeblazen. Het geplande tracé liep tussen Amsterdam en Gouda dwars door het Groene Hart. In het Rijkswegenplan van 1968 werd de weg op papier nog doorgetrokken naar Dordrecht. Dat stuk is nu de N3. De huidige A20 volgt tussen Gouda en Rotterdam het voorziene tracé van Rijksweg 3. In Amsterdam-Buitenveldert en Amstelveen waren al voorbereidingen getroffen; die taluds zijn nu deels bebouwd. De erg ruim opgezette afrit 4 (Ouderkerk aan de Amstel) van de A9 is aangelegd op de taluds van het geplande knooppunt tussen de A3 en A9. In 2006 is echter de zuidelijke afrit al heraangelegd waardoor het oorspronkelijke dijklichaam is verdwenen. In 2007 is ook de zuidelijke oprit aangepast en herinneren alleen het ruime viaduct en de noordelijke ruime op- en afrit aan het ooit geplande Knooppunt Amstelplein. (Wikipedia)
Alle naamvarianten:
- Rotterdamseweg
Identifiers
BAG id | |
BAG URI | |
WikiData id | |
WikiData URI | |
Adamlink URI | https://adamlink.nl/geo/street/rotterdamseweg/8205 |